Find us on Google+ سییتم های تعاملی - رسانه های تعاملی - پیور دیتا: PureData - Audio

۲۰ آذر ۱۳۹۱

PureData - Audio

: Audio
 [osc~]ماژول که سیگنال های صدا را پردازش میکنند به “~” ختم میشوند. مثال 
سیگنال های صوتی floating point 32 bit هستند ، با محدوده 1- , 1
اغلب سخت افزار محدود به ۱۶ یا ۲۴ بیت است .
I/O Audio: objects adc~ e dac~
همیشه در قسمت پایین یک patch قرار دارند 
Audio on/off : در شروع همیشه به صورت پیش فرض خاموش (off) میباشد. 
شروع و پایان پردازش 
از رابط  کاربری ، منوی  (MEDIA->audio ON/OFF) و یا از یک patch با پیغام pd dsp 1 و pd dsp 0
پیش فرض  44100Hz، قابلیت ویرایش توسط GUI
ذخیره در ۱۶/۲۴/۳۲ بیت  wav, aiff, au
با سیگنال های صوتی  نمی توان  cycles / loop انجام داد .
شما فقط میتوانید آنرا با اتصالات غیر local انجام دهید (تاخیر به اندازه یک audio buffer size)
اجازه روشن و خاموش کردن صدا را میدهد  switch~  
 اندازه بلوک های پردازش را کنترل میکند    block~
برای sottopatch های واحد .
 بر روی تمامی پنجره کار میکند 

Audio 2 :
انتخاب کانال صوتی I / O
  -- Flag -inchannels, -outchannels
  -- default 2

 writesf~, readsf~, soundfiler~, tabwrite~, tabread4~ :  objects  نوشتن / خواندن 

Objects MIDI
  -- اگر لازم باشد، فعال کردن   دستگاه هایMIDI IO  در رسانه ها → MIDI Settings...
Notein, noteout, ctlin, ctlout, pgmin, pgnout, bendin, bendout, touchin, touchout,sysexin, sysexout, . . .  

  -- مباحث: canal number, ctl number
  -- ببینید : PureData/ → 5.reference/ → midi-help
چپ ترین inlet  در یک  object audio میتواند هرگونه سیگنالی از نوع audio و message بقیه inlet ها ، audio , message را دریافت کند ،   

صدا و پیام ها (Audio and messages) :
پردازش صوت و پیام لایه ای

سیگنال های کنترل پردازش در آغاز هر چرخه DSP
  -- 64/44.1kHz → 1.45 ms
پیغام های هرگز عبور نکرده در طول یک tick از dsp (جبرگرایی)
تبدیل سیگنال های صوتی و کنترل:
Objects sig~ , snapshot~

مشکلات :
نمیتوان sample-rat را کنترل کرد 
رویداد های در سطح audio (به عنوان مثال zero-crossing) به عنوان trigger استفاده نمیشوند.
در Browser examle ببینید : 


•Pure Data/ → 2.audio.examples/ → A04.line2, A05.output.subpatch, B07.sampler, G01.delay
•Manuals/ → 1.Sound/ → 01.controlling_dsp_processing, 01.hello_world, 02.audio_data, 02.make_some_noise, 03.dsp_processing

File audio : 
object هایی وجود دارند که میتوانند فایل های صوتی را باز کنند . (هرکدام از آنها با ویژگی مختلفی )
[soundfiler] یک فایل wav را باز میکند و محتویات آنرا در یک array کپی میکند.
  -- اندازه یک آرایه را حد اکثر محتوای کپی شده تعیین خواهد کرد .
  -- object های [tabplay~] و  [tabread~] برای باز خوانی محتویات آرایه لازم میباشد. 

[~readsf] فایل های wav و  aiff را باز میکند 
  -- پیغام [open] و  متقائب آن نام فیل لازم میباشد .
  -- پیغام [start]برای آغاز بازخوانی لازم میباشد . 

[~mp3play] کتابخانه خارجی iemlib فایل mp3 را باز میکند .
  -- پیغام [open] و  متقائب آن نام فیل لازم میباشد .
  -- پیغام [start]برای آغاز بازخوانی لازم میباشد . 


Detection volume :
[~env] تشخیص دامنه در دسی بل از سیگنال های ورودی صوتی
[~fiddle]تشخیص دامنه در DB، اوج، و دیگر سیگنال ورودی های صوتی


منابع : 
Pd Documentation, www.puredata.info
Federico Avanzini, “Corso di Sistemi di elaborazione per la musica”, DIE,
Università di Padova


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر