: Audio
[osc~]ماژول که سیگنال های صدا را پردازش میکنند به “~” ختم میشوند. مثال
سیگنال های صوتی floating point 32 bit هستند ، با محدوده 1- , 1
اغلب سخت افزار محدود به ۱۶ یا ۲۴ بیت است .
I/O Audio: objects adc~ e dac~
همیشه در قسمت پایین یک patch قرار دارند
Audio on/off : در شروع همیشه به صورت پیش فرض خاموش (off) میباشد.
شروع و پایان پردازش
از رابط کاربری ، منوی (MEDIA->audio ON/OFF) و یا از یک patch با پیغام pd dsp 1 و pd dsp 0
پیش فرض 44100Hz، قابلیت ویرایش توسط GUI
ذخیره در ۱۶/۲۴/۳۲ بیت wav, aiff, au
با سیگنال های صوتی نمی توان cycles / loop انجام داد .
شما فقط میتوانید آنرا با اتصالات غیر local انجام دهید (تاخیر به اندازه یک audio buffer size)
اجازه روشن و خاموش کردن صدا را میدهد switch~
اندازه بلوک های پردازش را کنترل میکند block~
برای sottopatch های واحد .
بر روی تمامی پنجره کار میکند
Audio 2 :
انتخاب کانال صوتی I / O
-- Flag -inchannels, -outchannels
-- default 2
writesf~, readsf~, soundfiler~, tabwrite~, tabread4~ : objects نوشتن / خواندن
Objects MIDI
-- اگر لازم باشد، فعال کردن دستگاه هایMIDI IO در رسانه ها → MIDI Settings...
Notein, noteout, ctlin, ctlout, pgmin, pgnout, bendin, bendout, touchin, touchout,sysexin, sysexout, . . .
-- مباحث: canal number, ctl number
-- ببینید : PureData/ → 5.reference/ → midi-help
چپ ترین inlet در یک object audio میتواند هرگونه سیگنالی از نوع audio و message بقیه inlet ها ، audio , message را دریافت کند ،
صدا و پیام ها (Audio and messages) :
پردازش صوت و پیام لایه ای
سیگنال های کنترل پردازش در آغاز هر چرخه DSP
-- 64/44.1kHz → 1.45 ms
سیگنال های کنترل پردازش در آغاز هر چرخه DSP
-- 64/44.1kHz → 1.45 ms
پیغام های هرگز عبور نکرده در طول یک tick از dsp (جبرگرایی)
تبدیل سیگنال های صوتی و کنترل:
Objects sig~ , snapshot~
مشکلات :
نمیتوان sample-rat را کنترل کرد
نمیتوان sample-rat را کنترل کرد
رویداد های در سطح audio (به عنوان مثال zero-crossing) به عنوان trigger استفاده نمیشوند.
در Browser examle ببینید :
در Browser examle ببینید :
•Pure Data/ → 2.audio.examples/ → A04.line2, A05.output.subpatch, B07.sampler, G01.delay
•Manuals/ → 1.Sound/ → 01.controlling_dsp_processing, 01.hello_world, 02.audio_data, 02.make_some_noise, 03.dsp_processing
File audio :
object هایی وجود دارند که میتوانند فایل های صوتی را باز کنند . (هرکدام از آنها با ویژگی مختلفی )
[soundfiler] یک فایل wav را باز میکند و محتویات آنرا در یک array کپی میکند.
-- اندازه یک آرایه را حد اکثر محتوای کپی شده تعیین خواهد کرد .
-- object های [tabplay~] و [tabread~] برای باز خوانی محتویات آرایه لازم میباشد.
[~readsf] فایل های wav و aiff را باز میکند
-- پیغام [open] و متقائب آن نام فیل لازم میباشد .
-- پیغام [start]برای آغاز بازخوانی لازم میباشد .
[~mp3play] کتابخانه خارجی iemlib فایل mp3 را باز میکند .
-- پیغام [open] و متقائب آن نام فیل لازم میباشد .
-- پیغام [start]برای آغاز بازخوانی لازم میباشد .
Detection volume :
[~env] تشخیص دامنه در دسی بل از سیگنال های ورودی صوتی
[~fiddle]تشخیص دامنه در DB، اوج، و دیگر سیگنال ورودی های صوتی
منابع :
Federico Avanzini, “Corso di Sistemi di elaborazione per la musica”, DIE,
Università di Padova
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر